سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://emana.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید

جستجو در وب نشانگر تمایلات و خواسته‌های کاربران اینترنتی است. آن‌ها هستند که مشخص می‌کنند چه چیزی باید در صدر فهرست جستجوها یکسال یا حتی کل دوران اینترنت قرار گیرد و چه چیزی از دور جستجو خارج شود.

 
به گزارش پارسینه، گوگل را باید پرمخاطب‌ترین موتور جستجوی وب دانست هرچند که به زعم بسیاری لقب بهترین را هم بر دوش می‌کشد. این شرکت ابزارهای مختلفی برای جستجو در فضای وب به کاربر می‌دهد. در این میان، سیستم جستجوی فوری (Instant search) کار را برای بسیاری از کاربران اینترنتی آسان کرده چرا که با زدن یک یا چند حرف از کلمه موردنظر، این موتور جستجو با توجه به معیارهایی، کلماتی را برای جستجو پیشنهاد می‌دهد.

 
گوگل در وبلاگ خود گفته این معیارها، رنکینگ جستجو یا به عبارتی پرچستجوترین کلمات نیستند اما مشخص هم نکرده که معیار مورد نظر چیست و تنها سخن از هوشمندی این سیستم  زده است. اما همین سیستم هوشمند با معیارهایی که بی شک یکی از آن‌ها میزان جستجو است چه نتایجی در مورد ایرانیان و جستجوی آنان دارد؟

 
در اینجا با زدن یک حرف از الفبای فارسی در این سیستم بررسی شد که چه کلماتی به عنوان کلمات اول تا سوم برای ایرانیان معرفی شده است. البته توضیح این نکته ضروری است که با توجه به اشتراک حروف الفبای فارسی و عربی، نقش کاربران عرب زبان را در بالاآمدن برخی کلمات نباید نادیده گرفت:

 

 کلمات پیشنهادی جستجوی گوگل به ایرانیان

 
بررسی این لیست نشان می‌دهد که در میان همه کلمات ذکر شده حدودا یک سوم با کمک کاربران عربی در این لیست قرار گرفته اند اما 30 کلمه دیگر مسلما توسط فارسی زبانان جستجو شده اند. از نظر موضوعی، 13 کلمه مربوط به رسانه‌های داخل یا خارج از کشور بوده‌اند. 7 شرکت و نیز 2 سازمان دولتی هم در این لیست قرار دارند.

 
4 جستجو مربوط است به موسیقی و 7 جستجو به فیلم ارتباط پیدا می‌کند. 8 کلمه جستجو شده هم ماهیتی اقتصادی دارند و در این مان حرف «ق» با کلماتی چون «قیمت ارز» و «قیمت دلار» جالب توجه است. حضور لغاتی چون «مترجم» یا «دیکشنری» هم نشانگر، نیاز زبانی کاربران اینترنت است.

 
اما شاید جالبترین نکات این دو باشد. نخست اینکه از این 45 کلمه، 12 کلمه مستقیما به سایت‌هایی برمی‌گردد که یا در حال حاضر فیلتر هستند و یا سابقه فیلتر شدن داشته‌اند و در همین چند ماه اخیر، باز شده‌اند و نکته دوم اینکه مخلوط شدن تایپ فارسی و انگلیسی هم به یکی از سوژه‌های اینترنتی تبدیل شده کما اینکه کلمه « لخخلمث» و «غشاخخ ئشهم» در لیست دیده می‌شود.

 
توضیح اینکه اگر حواستان نباشد و کیبرد روی گزینه فارسی باشد این کلمات به جای «گوگل» و «یاهو میل» تایپ می‌شوند. حضور کلماتی چون ژئوفیزیک هم در این لیست جالب است چرا که این کلمه می‌تواند نشانگر اهمیت زلزله در میان مردم باشد. هم چنین حضور کلمه «حریم سطلان» هم به زبان عربی و هم فارسی ممکن است نشانی از جاگرفتن این برنامه در میان مردم باشد.

 


[ یکشنبه 91/9/26 ] [ 1:7 عصر ] [ حسین شبیری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

لینک های مفید
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 402952
دوست عزیز
در صورت مفید بودن
این صفحه کلیک فرمایید
حسین   شبیری